کد مطلب:31852 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:332

انتقامجویی نکنید











به نظر می رسید هر آنچه مهم بوده و می خواسته بگوید، گفته است. اینك نگاههای آن حضرت رنگ وداع به خود گرفته است. دوباره یك یك حاضران را از نظر گذرانید و در همان حال فرمود:

حفظكم الله من اهل بیت و حفظ فیكم نبیكم.

خداوند شما اهل بیت پیامبر را حافظ و نگهدار باشد و سنتها و یادگارها و فرمانهای آن عزیز را در میان شما زنده و جاوید بدارد.

دیگر هنگام خداحافظی فرا رسیده است. دلی به این دنیا نبسته بود تا بخواهد به سختی از آن دل بكند. آرام و شمرده، در حالی كه چشم برهم می نهاد، زمزمه كرد:

استودعكم الله و اقرا علیكم السلام و رحمه الله و بركاته.

شما را به خدا می سپارم و سلام و درود خداحافظی بر شما می فرستم. رحمت و بركات خدا بر شما باد.

[صفحه 168]

اما ناگهان آنچنان كه گویا نكته مهمی به خاطرش آمده باشد، حركتی كرد، چشم گشود و با صدایی رسا و محكم فرمود:

یا بنی عبدالمطلب لا الفینكم تخوضون دماء المسلمین خوضا. تقولون قتل امیرالمومنین، قتل امیرالمومنین. الا لایقتلن بی الا قاتلی!

ای خاندان عبدالمطلب! مبادا ببینم كه در خون مسلمانان غوطه ور شده اید به این بهانه كه بگویید: امیرالمومنین را كشتند، امیرالمومنین را كشتند. هوشیار باشید، با شما سخن می گویم. به خاطر كشته شدن من جز قاتل من نباید كشته شود.

همه می دانستند قاتل او از گروه خوارج است و دشمنی آنان با حضرت علی و دیگر مسلمانان، كاملا آشكار بود. بازمانده خوارج نیز مورد شناسایی بودند و چه بسا عده ای می خواستند به بهانه آنكه قاتل امیرالمومنین همان خوارج هستند خون خوارج و یا حتی دیگران را به این عنوان كه از خوارج هستند، بریزند و خلاصه در جامعه فتنه برخیزد و خون ناحق ریخته شود. به هر حال پس از این هشدار كه با هیجان بیشتری ادا شد و ضعف را كاملا بر آن حضرت مستولی كرد، كوشید سخن دیگری نیز بر زبان آورد، با زحمت و سختی بسیار فرمود:

انظروا اذ انا مت من ضربته هذه فاضربوه ضربه بضربه.

اگر من از این ضربت مردم،- كه می میرم- در برابر ضربتی كه او به من زده است فقط یك ضربت به او بزنید.

و به عنوان آخرین سفارش فرمود:

[صفحه 169]

و لا یمثل بالرجل. فانی سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یقول: ایاكم و المثله، و لو بالكلب العقور.

مبادا كه قاتل مرا مثله كنید. اعضای بدنش را- چنانچه رسم عرب در دوران جاهلیت بود- قطعه قطعه نكنید. چون من از رسول خدا شنیدم كه فرمود: از مثله كردن بپرهیزید هر چند درباره سگ هار و آزار رساننده باشد.

[صفحه 170]


صفحه 168، 169، 170.